Palvelussamme on ruuhkaa. Enkä yhtään ihmettele.

Asun Helsingissä. Täällä on todella hyvät terveyspalvelut. Hoitoon pääsee, kunhan malttaa vähän odottaa. Ja jos on jalka poikki, niin pääsee heti. Niin sen pitääkin mennä.

Terveysasemalla on takaisinsoittopalvelu. Ei tarvitse turhaan jonottaa. Soitetaan kun ehditään. Jos on jalka poikki, niin pitää soittaa hätänumeroon. Niin sen pitääkin mennä.

On myös olemassa kattavat sähköiset palvelut. Terveysasemalle voi nykyään laittaa viestin kahta eri väylää. Tai ehkä pystyi laitamaan aiemminkin, en ole vain ollut tietoinen.

Itse olen käyttänyt terveysaseman sähköistä asiointia. Tehdään sopimus sähköisistä asiointipalveluista. Kirjaudutaan sivuille. Painetaan painiketta Uusi kysymys. Kysytään tai kerrotaan.

Esimerkiksi näin: Saan tuloksen polyypistäni. Oli vain polyyppi eikä mikään mörrimöykky, joka kasvaa kasvamistaan, monistaa itsensä ja tappaa. Ajattelin että laitan siitä viestiä myös omalle lääkärilleni. Viesti menee omalle hoitotiimilleni tai mikä se nyt lienee. Jokaisella ilmeisesti on sellainen, jos on asioinut terveysasemalla. Viesti tallentuu tietoihini, eikä minun tarvitse käytää siihen kenenkään aikaa. Ainakin näin luulen sen menevän.

Mutta mutta..  Painike ei ole aktiivinen. En voi lähettää viestiä. Soitan terveysasemalle. Kukaan ei ehdi vastaamaan, mutta kerron takaisinsoittajalle ongelman. Hän ei tiedä miten ratkaista ongelma ja pyytää kertomaan lääkärille kun asioin seuraavan kerran. Kukaan ei ilmeisesti hänen mielestään pysty de-aktivoimaan mokomaa nappia. => Potilas saattaa olla harhojen vallassa.

Kysyn asiaa jossain vaiheessa chat-tuesta. Sieltä kerrotaan, että jostain tuntemattomasta syystä nappi menee joskus pois päältä. Ainoastaan oma terveysasema voi avata sen uudelleen. Kehotetaan laittamaan asiasta myös palautetta kaupungille. Laitan palautteen kuvankaappauksen kera. Kuvankaappaus on chat-keskustelusta, jossa kerrotaan että on olemassa tällainen tekninen ongelma.

Lääkäri soittaa. Lääkäri kysyy miksen ole ilmoittanut tuloksesta. Kerron että nappi ei toimi. Lääkäri ei usko. Koska nappi on toiminut aiemmin. (=> Potilaalla ei ehkä ole ihan kaikki hyvin. Tai sitten on vain ihan tumpelo.) Onneksi lääkärini on fiksu nainen ja epäilee luultavasti jälkimmäistä. Lupaan laittaa sivusta kuvankaappauksen ja lähettää sen terveysasemalle. Kaikki hyvin. Paitsi että liitteitä ei voi tehdä sähköisesti. Se pitää laittaa joko postitse tai viedä itse. Se selvisi kun otin uudelleen yhteyttä chatin kautta.

Laitan vielä viestiä sähköisen viestilomakkeen kautta ja kysyn saisinko viestitoiminnon aktiiviseksi. Vastaus (johon ei voi vastata): "En ymmärrä kysymystä. Tämähän toimii.".

Soitain terveysasemalle. Jään odottamaan takaisinsoittoa.

Laitan uuden viestin: Sama vastaus, tällä kertaa avoimena. Vastaan siihen mahdollisimman selkeästi.

Avaan uudelleen chatin. Väännän asiasta puoli tuntia chat-palvelun kautta. Yritän kysyä ja kertoa monin eri tavoin. Yleisin kysymys on: "Oletteko vielä linjoilla?". Selitän että olen hidas kirjoittamaan kännykällä. Eikä ole lasit päässä. Makaan kissan alla sängyssä, enkä pääse koneelle. (Tätä viimeistä en toki kertonut asiakaspalvelijalle.) Keskustelu jatkuu. Saan vastauksen ainakin viiteen kysymykseen, joita en kysynyt. Vihdoin sain viestini läpi: Ongelma ei ole tekninen. Viesti menee läpi, viestin sisältö ei tule ymmärretyksi. Voisiko chat laittaa terveysasemalle viestin ja kertoa kahdesta eri viestipavelusta. Jotta siellä puheluihin ja viesteihin vastaavat ymmärtäisivät että asiakkaalla saattaa olla tekninen eikä psyykkinen virhetilanne päällä. Chat lupaa laittaa viestin. Ehkä vain päästäkseen eroon minusta.

Laitan palautetta kaupungille. Selostan tilanteen ja toivon että ohjeita ja käytäntöjä selkeytettäisiin ajankäytön tehostamiseksi.

Laskin joutessani että olen käyttänyt tähän asiaan seitsemän ihmisen aikaa. Itselläni on mennyt tunnin verran. Eikä asia ole edennyt lainkaan. Tai ehkä se eteni: Useammalta eri taholta on otettu terveysasemalle yhteyttä. Täysin sekavia jutteleva nainen viestii ja soittaa ympäriinsä. Olisi ehkä syytä suorittaa jonkinlainen haltuunotto. Joten jos minusta ei kuulu pitkään aikaan, olen luutavasti aika pehmeässä paikassa.

Terveydenhuollon palkoissa olisi toivomisen varaa. Tuskin ne siitä kauheasti nousevat. Luotetaan että ihmiset ovat kutsumusammatissaan. Olisi kuitenkin toivottavaa, että käytössä olisi edes toimivat työvälineet. Harva sähkömies suostuisi poraamaan poralla, jonka johdosta on kuoriutunut päällys. Henkihän siinä lähtee. Tai ainakin on sairasloman paikka kun saa vähän liikaa virtaa. Sama on nähtävissä hoitohenkilökunnassa. Vaaditaan paljon, mutta ei anneta resursseja. Ei ihme että sielläkin näkyy välillä, että käämit ovat kärähtämäisillään.

Päivitys: Loppu hyvin kaikki hyvin. Lääkäri oli uhrannut aikaansa ja selvittänyt asiaa. Uskoi että se on kiinni, ihan ilman kuvankaappauksia. Sähköinen asiointipalvelu avataan jossain vaiheessa uudelleen. Ehkä lääkärilläkin olisi ollut parempaa tekemistä. Asia olisi varmaankin hoitunut sujuvammin, jos ensimmäinen vastaaja olisi tiennyt että tämänkaltainen ongelma voi olla olemassa.


Kommentit

Suositut tekstit